top of page

פלאי הטכנולוגיה! חישוב כמויות באוטוקאד VS חישוב ידני


בואו ננסה למדוד הכי מהר ומדויק שניתן את שטח הפיתוח שבתמונה

תפקיד הכמאי החל אי שם לפני הרבה מאוד שנים. בתקופה בה הכלים "הטכנולוגיים" שעמדו לרשות הכמאי היו תכניות משורטטות ביד וכלי מדידה בעזרתם מדד את מה שנדרש לצורך הכנת כתב הכמויות.

משום מה, עד ימינו אנו, שיטה זו, של חישוב כמויות בצורה ידנית, עדיין קיימת. יש לכך מספר סיבות אפשריות:

  1. התקדמות טכנולוגית - שוק חשבי הכמויות מבוסס על כמאים וותיקים ומבוגרים בשנים אשר שיטה זו מושרשת בהם ולא הצליחו להדביק את צעדיה של ההתפתחות הטכנולוגית.

  2. הפחד לשחרר קבצי DWG- חברות יזמיות ומתכננים, שגם לא השכילו להדביק את צעדיה הנמרצים של הטכנולוגיה ומבקשים מכל קבלן להגיע עם רכב משא עד 16 טון ולהעמיס את ארגזי המכרז בכדי שיוכל לספק הצעה, בשעה שיכלו בלחיצת כפתור להעביר לו את אותם 16 טון ולגמור עם העניין. כמו כן, אותם מתכננים/יזמים מחשש שהקבלן יערוך שינויים בפורמט שלהם מתעקשים לא להעביר את התכניות בפורמט DWG ולאפשר לקבלן למדוד בצורה המדויקת ביותר האפשרית. הנקודה הזאת פשוט מטריפה את דעתי כל פעם מחדש בה אני נתקל בלקוח (בדר"כ חברות ביצוע) שמבקש ממני להגיע אליו עם רכב לאסוף את החומר רק בכדי לספק לו הצעת מחיר! איך יכול להיות שבעידן הנוכחי אנחנו עדיין מתנהלים כמו בתקופת המנדט?! ועוד לא די בכך, במקום שליזם יהיה רצון ואינטרס לדאוג לכך שלקבלן תהיה הזדמנות הוגנת לחשב את הכמויות בפרויקט ולספק הצעה מבוססת ואמיתית הוא מעדיף לשלוח לו את אותו קרטון ואולי לפעמים להגדיל ראש ולצרף דיסק! פשוט מדהים. בכל מקרה, אפסיק להתלונן ולבכות ואסביר למה כדאי להיעזר בקדמה ולא להישאר מאחור.

5 יתרונות מובילים לאוטוקאד אל מול השיטה הידנית:

  1. מהירות עבודה – הסימון מתבצע בזריזות המרבית. בעזרת הכלים המעולים של אוטודסק, פעולת חישוב הנפחים, השטחים, האורכים וכו' נעשית בלחיצת כפתור.

  2. בהירות נתונים – היכולת של המשתמש להפריד את התכנית לשכבות מפשטת מאוד את תהליך החישוב. אין את האילוץ של עבודה על גרמושקה מפוצצת בנתונים שחלקם לא רלוונטי בכלל או לא נחוץ לשלב כזה או אחר בעת הסימון.

  3. כמות מבוססת מיקום – היכולת ללחוץ על כפתור ולקשר את הכמות המדודה לשטח המסומן בתכנית מגלמת בתוכה ערך עצום לשלב בקרת האיכות ובדיקת הקשר בין הפרט הרשום בכתב הכמויות לתכנית. כמו כן הכלי מספק ללקוח תחושת בטחון בפרטים שחושבו.

  4. כלי ניהולי– חיתוך ממוחשב מהיר של תכניות ושטחי סימון, מאפשרות בניית חוברת עזר ללקוח בה הוא יוכל לראות את כתב הכמויות ושטחי הסימון בכל פרק מפרקי הבניה ובכל מקום על גבי התכנית. במקום להיסחב עם תכניות ועפרונות, ניתן להגיע עם מחשב או אייפד ולראות את כלל כתבי הכמויות והתכניות המסומנות בזריזות וביעילות.

  5. קרבה לקדמה – הטכנולוגיה בענף הבנייה (בדגש על העולמי ולא על ישראל) מתקדמת בצעדים גדולים. כדאי מאוד לכל העוסקים במלאכה להיות קרובים לכלים החדשים ולפיתוחים המעניינים בתחום. אין מה לעשות, כל מי שיתקבע על דרכי עבודה מיושנות, יישאר בסופו של דבר מאחור. חשוב להתעדכן באופן שוטף. הדבר יתרום לעבודה איכותית יותר, מדויקת יותר ומנוהלת בצורה הטובה ביותר.

לסיכום,

איני בא לומר שחישוב ידני אינו חישוב מדויק, אך בלו"ז הצפוף של ענף הבנייה ובמציאות הטכנולוגית הסובבת אותנו, ישנו יתרון עצום לשימוש באמצעים טכנולוגיים אשר באו להקל על התהליך ולשפר אותו. חשוב שכל הנוגעים והעוסקים במלאכה יבינו זאת ויפנימו זאת וכך כולנו יחד ניקח את הענף כמה צעדים קדימה.

נוספו לאחרונה
ארכיון
חיפוש לפי תגיות
עקוב אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page