top of page

כתב כמויות – לצמוח מהשורש


בפגישה שהתקיימה לאחרונה עם בעל חברת ניהול, תאום ופיקוח פרויקטים שמענו את המשפט הבא: "טיב כתב הכמויות הוא בהתאם לרמת ההשקעה שמשקיעים בו..." וזו אמירה נכונה ב 100%.

כמובן שישנם גורמים נוספים המשפיעים על כך, לשם הדוגמה: טיב ומוכנות התכניות והמפרטים של המתכננים והיועצים השונים, ככל שאלו דלים יותר, כך תידרשנה הנחות עבודה רבות יותר, רמת מעורבותו ובקיאותו של מזמין העבודה בפרויקט הקובעת את אופן הביצוע (כי אין דרך אחת נכונה לבנות בניין, אלא הדרך הנכונה לפרויקט הספציפי בהתחשב במכלול השיקולים שמרכיבים אותו), אבל ללא ספק, בראש ובראשונה, מיומנותו של הכמאי.

תפקידו, הוא ללמוד את הפרויקט על בוריו. לצלול לתכניות, לחתכים, לפרטים, ולמפרטים, ולהציף את הפערים. בין אם אלו פערים תכנוניים, או פערים ברמת הביצוע, לא אחת קרה שפרויקט חזר לשולחן העבודה של מתכנן זה או אחר לאחר לימוד שכזה. לאו דווקא כי נמצאה טעות, אלא כי הכמאי הוא גורם ניטראלי, שרואה תמונה רחבה וחסרת פניות.

כתב הכמויות הוא כלי למזמין העבודה, בין אם הוא יזם, קבלן מבצע או מנהל פרויקט, לבנות ולנהל את תקציב הפרויקט באופן איכותי. בנייתו היא מלאכה הדורשת ריכוז רב, ותשומת לב לפרטים המפוזרים בין התכניות והמפרטים השונים וכידוע הפריבילגיה והיכולת לריכוז רב המאפשר תשומת לב לפרטים הקטנים, אינה רווחת בקרב אנשי השטח והמציאות שבה הם מצויים. "לא הייתי פונה לשען לכבות שריפה ולכבאי לתקן שעון...".

ולאחר כל האמור, מחובתו של הכמאי להציג את הנתונים בשפה בה מדבר המזמין, ולהתאימם לתפיסה של המזמין, ע"מ לאפשר לו בניית תקציב והתאמה למערך הבקרה התקציבית שלו. ניתן להשיג מטרה זו באמצעים פשוטים יחסית, כגון יכולת לחשב כמויות ולהציגן במגוון יחידות מידה (תקרה X יכולה להימדד במ"ר לצורך שכ"ע של קבלן השלד ובמ"ק לצורך חישוב כמויות הבטון).

כפי שאמר לי לאחרונה מהנדס ראשי ותיק ומוערך מאוד בענף: "אם זה לא יהיה פשוט, זה פשוט לא יעבוד...". וגם זו אמירה נכונה ב 100%. פשטות הצגת הנתונים, היכולת לקבל תמונה המרכזת את משאבי הפרויקט, בניית תקציב של חומרים בנפרד ושכ"ע בנפרד, היכולת לבחון את תקציב עלויות הבנייה לכל פרק, כל סעיף, כל פעילות בקלות ובפשטות, יקרה מפז. האפשרות להגיע לרזולוציות הגבוהות ביותר מבלי לטבוע בים הנתונים היא כלי יקר ערך.

כמות הנתונים שזורמת דרך שולחנו של הכמאי מאפשרת השוואה מושכלת של נתונים. אם לדבר במונחי סטטיסטיקה, המדגם המייצג שלו גדול, מה שמקטין את האפשרות ל: "גבירותי ורבותי מהפך"!

ניתוח הפרויקט ע"י הכמאי מאפשר ליזם או לקבלן פילוח התוצאות לעומת פרויקטים דומים שביצע, על פי היקף, מיקום, מורכבות הביצוע הכרוכה בהם וכו'. כמו כן, מאפשר למקבלי ההחלטות, להחליט על הסטנדרט המוצע לקונה ולהבין באיזה פרק מפרקי הביצוע הסטנדרט מכביד על הכדאיות.

מתקציב הבנוי על בסיס כתב כמויות, ניתן לקבל את העלות למ"ר בנייה וליח"ד על סמך תמחור מפורט של סעיפי כתב הכמויות, ולקבל החלטות מושכלות לגבי האם והיכן ניתן לחסוך אל מול המשאבים העומדים לרשות הפרויקט. וזאת להבדיל מלבנות את תקציב עלויות הבנייה על סמך כללי אצבע של מחיר למ"ר או ליח"ד, (התהליך הרווח בקרב חברות רבות בענף). אין ספק שקבלן או יזם מנוסה, מכיר את ההוצאות והתקורות שלו טוב יותר מכל אחד אחר, אך בהעדר הכלי הנכון גם בעל המקצוע המיומן והמנוסה ביותר יתקשה בעבודתו. "אפשר למסמר מסמר לקיר גם באמצעות המצח...פטיש יהיה יעיל יותר".

לסיכום,

אם פרויקט משול לצפייה בסרט, ניתן לצפות בו במכשיר טלוויזיה שחור לבן ("מקלט טלוויזיה"), לנסות לכוון את האנטנות תוך כדי צפייה, ולהשלים באמצעות הרבה דמיון את מה שהתפספס בסצנה המכרעת הזו, שבה נעלמה הקליטה ובסוף לשלם את האגרה... או לחילופין במסך HD.

הסרט? אותו סרט. החוויה?

נוספו לאחרונה
ארכיון
חיפוש לפי תגיות
עקוב אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page