top of page

תאום התכנון בראייתו של הכמאי – משל מגדל בבל


היום כאשר אנו מנסים להמשיל חוסר בשפה משותפת המוביל לתהליך מסורבל, אנו מזכירים את מגדל בבל. מספר רב של אנשים אשר דברו שפות שונות לא הצליחו להשלים את הפרויקט –(בנו מגדל שבתום התהליך קרס מרגע שאין שפה משותפת – חסל סדר הפרויקט המשותף).

איך זה מתקשר לנו לשלב תאום התכנון? למה דווקא כל כך חשוב להשקיע את מירב המאמצים בשלב זה? ואיך בדיוק כל זה קשור לעזאזל לכמאי???

תפקיד הכמאי לרוב נתפס כשולי ומעמדו כיועץ נמצא פחות או יותר בתחתית הרשימה. לא שאני חושב שהכמאי יותר חשוב מהאדריכל והקונסטרוקטור אבל הייתי מקפיץ אותו כמה שלבים בסולם דרגות צוות המתכננים והיועצים.

לאחר תקופה ארוכה במקצוע, כבעל חברת כמאות, ניתנה לי הזכות לבצע עבודות אשר ביסודן מתכללות את חומריהם של כלל יועצי ומתכנני הפרויקט. לעיתים הזדמן לי לעבוד מצד אחד של המתרס שהוא צד היזם/חברת הניהול והפיקוח ולעיתים לעבוד מצדו השני של המתרס הלא הוא צד חברת הביצוע (עצוב שכך זה רשום, אך לצערי זו האמת. לרוב מדובר בשני צדדים מרוחקים ובעלי אינטרסים מנוגדים). בקיצור, אם אמשיל זאת לתקיפת יעד, אזי תפקידנו כחברה הוא בעצם הדילוג האחרון לפני ההסתערות למכרז ולביצוע.

לאורך תקופה זו, ראיתי שפע תהליכי התנהלות ודינמיקה בין צוות המתכננים לבין היזם/חברת הניהול החל בהכנת תכנון להיתר, כלה בתכנון למכרז וסיים בתכנון לביצוע. צרם לי מאוד לראות עד כמה קיים חוסר התאמה במקום סינרגיה! נמשיל זאת ליריעה אחת הנמתחת לכיוונים רבים וגם אם אינה נקרעת, ייווצרו בה לא מעט קרעים קטנים שסופם הוא במרפסת שנופלת לאחר תקופה או בבניין שקורס בעת תלייתו.

מקרים כמו, אדריכל שממרום מעמדו לא מתעסק בכתיבת מפרטים טכניים מיוחדים ומשאיר זאת לידי הכמאי (לא שאני מוריד מערך עבודתי ויכולתי להתמודד עם מצב זה...), יועץ שמגיש את מפרטיו בקובץ PDF ולא מעוניין לשלוח אותם בפורמט אחיד, אלף ואחד שינויים אשר מתנהלים יומיים וחצי טרם יציאה למכרז, ויזם שלא מחובר בכלל לתהליך הבנייה ודורש דרישות שהקשר בינן לבין המציאות הוא מקרי בהחלט. בקיצור, סלט אחד גדול שאמור להוות את בסיס התכנון.

למה בכלל אני אומר את הדברים האלה? זה נשמע כמו ערימה של תלונות. אך זוהי לצערי המציאות ברוב הפרויקטים שאני לקחתי בהם חלק. וזה חוזר לכל נושא שלב התכנון וחשיבות תאום התכנון והניצוח על התזמורת. היזם, חברת הניהול פיקוח וקאדר היועצים והמתכננים חייבים לעבוד כיד אחת, חץ אחד מוכוון למטרה. אין ספק שהאחריות הגדולה נופלת על חברת הניהול והפיקוח בהיותם המנצח על כל התזמורת הזאת, אך זו גם המשימה של היועצים. ביחד כולם צריכים לראות את טובת לקוח הקצה הלא הוא הדייר ורוכש הנכס.

רק אם לרגע נעצור ונצא מתפקידינו כשחקנים במגרש ונטפס ליציע, נוכל לראות את התמונה הכוללת ולאחד את פעולותינו יחד לידי הצלחה מובטחת שלשמה התכנסנו כולנו.

היריעה קצרה מלהכיל והמטרה הייתה רק להציף הרגשה כללית ולתת פתרון אוטופי לשאוף אליו. מאמין שכל צעד קטן לכיוון ימצק את תהליך התכנון ויאפשר לתהליך הביצוע להתנהל כפי שתוכנן.

איננו רוצים לסיים כמגדל בבל שקרס בגלל חוסר בתאום, אלא לסיים במגדל שיעמוד לנצח.

נסיים במשפט של איש חכם ועשיר (וורן באפט) המדגיש את חשיבות התכנון:

"ההכנה היא הכל. נח לא התחיל לבנות את התיבה כשהתחיל לרדת גשם".

נוספו לאחרונה
ארכיון
חיפוש לפי תגיות
עקוב אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page